Welkom bij de website van Imkerij "De Biesbosch" Molenstraat 34, 4921KK, Made (Drimmelen). e-mail: imkerij.de.biesbosch@planet.nl
Stel uw vragen a.u.b. NIET op deze site, maar stuur ze via een e-mail naar imkerij.de.biesbosch@planet.nl - u krijgt dan gegarandeerd altijd antwoord.
Algemeen
Het zorgdragen voor het menselijk voedsel is een bezigheid die al net zolang bestaat als de mensheid zelf. Vandaag de dag is dit voor moderne landen een bedrijfstak met industriële productiemethoden en sterk afhankelijk van de biotechnische ontwikkelingen. Imkerij "de Biesbosch" volgt nauwlettend de ontwikkelingen in land - en tuin - bouw en blijft zich voortdurend scholen in bestuivingstechnieken. Kijkend naar alle facetten van de voedselproductie lijkt het houden van bijen een onbelangrijke factor te zijn. Maar niets is minder waar. Hoewel het belang van de bijen vaak onderbelicht blijft en onder invloed van diverse factoren het voortbestaan van de bijenhouderij wordt bedreigd, is en blijft "de honingbij" een belangrijke bestuiver en een schakel, waar levens in veel vormen op aarde van afhankelijk zijn en blijven.

Bijen vormen net zoals veel andere insecten, prooidieren voor andere dieren. Zij zorgen bij veel groeiend groen voor de bestuiving, waardoor vruchten en zaden kunnen ontstaan. Veel planten en dieren zijn voor hun voortbestaan afhankelijk van deze vruchten en zaden.

Veel mensen zijn bang van insecten in het algemeen en van stekende insecten in het bijzonder. Daarom dat de honingbij in de praktijk niet zo populair is bij veel mensen. Terwijl diezelfde mensen vaak het verschil niet eens weten tussen bijen, hommels en wespen. Vandaar dat imkerij "de Biesbosch" veel energie steekt in voorlichting en educatie v.w.b. de honingbijen en het algemeen belang van deze diertjes.

Imkerij "de Biesbosch" heeft de intentie om verantwoord te opereren volgens onderstaande uitgangspunten:
  • Kleinschaligheid, waarbij te allen tijde rekening wordt gehouden met natuur - en  milieu - aspecten.
  • Duurzaamheid, omdat wij zuinig moeten zijn en blijven op de wereld waarin wij allen leven.
  • Imkeren op een manier waarbij het welzijn van de honingbijen een hoofdrol speelt en waaruit respect voor alle levende wezens blijkt. 

Bijenverhuur

Hoewel de activiteiten van imkerij 'de Biesbosch' heel divers zijn, behoort het verhuren van bijenvolken tot de kernactiviteit. In verreweg de meeste gevallen worden bijenvolken verhuurd voor bestuivingdoeleinden, in zowel open teelten als bedekte teelten. Bestuiving is 'maatwerk', hetgeen wil zeggen, dat er wel bestuivingadviezen worden gegeven, maar dat er zeker geen standaardregels zijn. E.e.a. hangt onder andere af van verschillende factoren, waaronder: "soort gewas", "plaatselijke omstandigheden", "bloeiperiode", "kashoogte" en "kastype". Imkerij 'de Biesbosch' streeft altijd naar een: "bestuiving op maat situatie", waarbij optimaal service wordt verleend door een deskundige en gediplomeerde bestuivingimker met meer dan 30 jaar ervaring. Bovendien wordt uitsluitend met zachtaardige bijenvolken gewerkt. In bepaalde gevallen kan een 'no cure no pay (helpt het niet dan kost het niets)' overéénkomst worden gesloten. Voor (beginnende) imkers bestaat er een mogelijkheid om op leasbasis één of meerdere bijenvolken te huren. Voor het huren van bijenvolken voor alle toepassingen is geheel vrijblijvend een prijsopgave bij imkerij:"de Biesbosch" (tel. nr. 0162687940 / 0651240266 - e-mail: imkerij.de.biesbosch@planet.nl) opvraagbaar / verkrijgbaar. De prijzen zijn over het algemeen conform de richtlijnen van: NBV (Nederlandse Bijenhouders Vereniging, link ), de grootste bijenhoudersorganisatie van Nederland.


Bijenzwermen
Imkerij 'de Biesbosch' haalt in bepaalde (overlast)situaties ook bijenzwermen weg. Dit zogenaamd: "scheppen van een bijenzwerm" gebeurt na een mondelinge of telefonische melding (tel. nr. 0162687940 of 0651240266). De kosten bedragen voor 2010, €25,00 per zwerm binnen een straal van 20 km van Made (NBr). Buiten die straal zal van tevoren een (reiskosten)vergoeding worden afgesproken. De kosten zijn uitsluitend verschuldigd, indien een zwerm ook daadwerkelijk is weggehaald.

Ideële activiteiten
Naast bovenstaande commerciële activiteiten van de imkerij, waarbij ook de handel in honing en andere bijenproducten een belangrijke rol speelt, bestaan ook nog ideële activiteiten, waarbij gestreefd wordt om alles zoveel mogelijk kostendekkend te realiseren. Het gaat hierbij om educatieve werkzaamheden waaronder voorlichtingsactiviteiten op (ambachten)markten (link), bijenteeltlessen voor imkers, beginners en gevorderden, bijenteeltlessen op basisscholen en voortgezet onderwijs, het houden van lezingen en excursies, Het helpen / ondersteunen van basisscholieren bij het houden van spreekbeurten, enz. Verder wordt ernaar gestreefd om maandelijks een column, 'bijenpraat' geheten, in weekblad 't Carillon te publiceren.
Al deze (educatieve) activiteiten worden geheel verzorgd door een gediplomeerde bijenteeltleraar, met een bevoegdheid om zowel beginnende als gevorderde imkers op te leiden.

Producten
Alle verschillende honingsoorten van imkerij "de Biesbosch"  zijn evenals de "Biologische Bijenwas", uit eigen productie. Dat geldt niet voor de andere (bijen)producten. De prijs van honing kan elk jaar, afhankelijk van de honingoogsten (kwantiteiten en kwaliteiten), verschillen. Imkerij "de Biesbosch" beschouwt de honing van eigen bijen als: "streekproduct" en verkoopt bijvoorkeur niet aan de (grootschalige) honinghandel. Beschikbare honing-assortiment en prijsopgave opvraagbaar via tel. nr. 0162687940 / 0651240266 of e-mail:
imkerij.de.biesbosch@planet.nl
 
Zo biologisch mogelijk imkeren
Door de imkerij wordt zo biologisch mogelijk geïmkerd. D.w.z. dat er GEEN chemische bestrijdingsmiddelen (ooit zijn en) worden toegepast om varroamijten te bestrijden. Bovendien is de was die voor de honingkamers wordt gebruikt afkomstig uit eigen productie. Zodoende is het uitgesloten dat residuen van varroabestrijdingsmiddelen in de honing terecht kunnen komen. Een bezoek of excursie naar één van de bijenstanden of de bevruchtingstation (waar jaarlijks de bijenkoninginnen worden bevrucht) van de imkerij is mogelijk, het liefst na (telefonisch) afspraak (tel. nr. 0162687940 / 0651240266 / e-mail: imkerij.de.biesbosch@planet.nl)


Imker benodigdheden
Bij imkerij "de Biesbosch" kunt u ook goedkoper aan imkerbenodigdheden komen. Inlichtingen hierover via tel.nr. 0162687940 / 0651240266 / e-mail: imkerij.de.biesbosch@planet.nl


Welkom op onze website

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

Rebecca noordermeer | Antwoord 02.12.2016 11.38

Beste Bert, kan ik bestellen voor onze verkoudheid en winterse keelpijn..wat kan ik het beste doen? Dacht zelf die propolistunctuur en de stuifmeel?of siroop?

bert brakkee | Antwoord 06.02.2015 22.35

Stel uw vragen a.u.b. NIET op deze site, maar stuur ze via een e-mail naar imkerij.de.biesbosch@planet.nl - u krijgt dan gegarandeerd altijd antwoord.

miriam | Antwoord 06.02.2015 21.53

Graag wil ik honingbestellen, het is mij erg bevallen! Hoe moet dat gewoon via mail?

Mandy | Antwoord 10.03.2014 17.54

Beste Bert,
Verkoop je ook onbewerkte honing (niet verhit)?
Ik hoor het graag.
Mvg Mandy

bert brakkee 11.03.2014 10.18

Hoi Mandy,
Onze honingen voldoen aan de eisen van de Ned. Voedsel en Waren Autoriteit. Zie tekst (in het wit) hierboven, onder de foto van bij op krokus.

Donald Podkrajac | Antwoord 30.01.2014 22.49

Hey Bert met Donald,is jou winkeltje aan huis,ik kom dan een keer langs om te kijken.

bert brakkee 31.01.2014 10.04

Leuk iets van je te horen, je bent van harte welkom. Bel me (0651240266) voor 't bezoek eerst, dan zorg ik dat ik er ben en een bakkie klaar staat. Tot snel!

Anja | Antwoord 11.07.2012 12.35

Hoi Bert, Kees zou de propolis voetbalsem gebruiken.ik heb geprobeerd een e-mail te sturen met foto's van het resultaat tot nu toe.Dit lukte niet.gr.Kees &Anja

danique | Antwoord 24.06.2012 18.44

Echt goed

bert brakkee 24.06.2012 19.17

Dank!

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

16.05 | 16:45



zeer leerzaam;respect voor bijen en hun werk.

...
02.05 | 23:29

Dank!

...
02.05 | 23:28

Propolis mag je ook als je zwanger bent gewoon gebruiken voor behandeling van kalknagels.

...
02.05 | 09:10

wat een fijne en informatieve site, ik heb er inmiddels veel van geleerd over hoe propolis onstaat en waarvoor het gebruikt kan worden.
mijn Complimenten !

...
Je vindt deze pagina leuk